Translate

zaterdag 16 februari 2013

Uit in Bairro Alto

Gisteren heb ik toch echt me eerste feestje hier meegemaakt. Waar ik donderdagavond gewoon helemaal knock out door alles was heen geslapen, heb ik vannacht wel meegedaan.

Zoals gezegd kregen we gisteren na het eten te horen dat het Japanse huisgenootje allemaal mensen had uitgenodigd bij ons (dit vertelde iemand die kwam, ze was zelf nog niet thuis). Iedereen in huis is vrij makkelijk met onverwachtse veranderingen. 
Uiteindelijk kwam een groepje Hongaarse jongens en meisjes bij ons langs. Ook wel een hele verandering voor mij trouwens: bij kennismaking geeft iedereen je meteen een kus, maar ze geven er hier maar twee. Omdat ik helemaal aan drie gewend ben zie je de mij dus steeds een beetje doelloos erna met me hoofd naar voren steken, wachtend op de volgende. Het zal vanzelf wel wennen hoop ik.
Daarnaast waren de Hongaarse jongens ook helemaal geobsedeerd door het woord "nigga". In Hongarije wonen blijkbaar vrijwel geen getinte mensen, alleen Zigeurers, en het aantal donkere mensen vinden zij hier dus gigantisch hoog, terwijl het echt niks is in vergelijking met Nederland. Ook merk je wel op straat dat er hier nog wel onderscheid wordt gemaakt met huidskleur, wel erg jammer.

Na wat gedronken te hebben thuis gingen we naar de uitgaanswijk in Lissabon: Bairro Alto. Er werd mij van tevoren verteld dat we eerst een heuvel af moesten en dan eentje op. Top, gaan we doen dacht ik. Tot ik zag hoe we de heuvel op moesten: serieus bijna 500 meter een helling van zeker 30 graden op. Aangezien ik totaal geen heuvels gewend ben en ook een conditie van niks heb was dit natuurlijk flinke drama. Uiteindelijk stond een van de Hongaarse jongens erop dat ik de laatste 100 meter op zijn rug zou afleggen (die was blijkbaar wel een fanatieke sporter, altijd handig op dit soort momenten).

In Bairro Alto is het helemaal anders als in Nederland. Als ze uitgaan gaan ze hier gewoon niet dansen. Iedereen gaat gewoon een potje staan ouwehoeren op straat en je gaat alleen de clubs in (die echt minuscuul zijn en waar net tien man in past) als je drinken wilt. Er werd mij vertelt dat deze wijk meer een soort 'pre-party wijk' is en mensen daarna vaak doorgaan naar de echte clubs, die blijkbaar ergens anders in de stad zitten. En ook blijken de Portugezen het de ideale plek te vinden om al hun slechte Pickup-lines uit te proberen. Ik heb wel bijna 8 keer gehoord "Yeah I know you from somewhere... I saw you the other day! You're the girl from.. (meestal gaven ze Hongarije aan of iets anders oostblokkerigs)". Ik werd er van tevoren wel al voor gewaarschuwd, blond komt hier natuurlijk niet veel voor. Gelukkig ben ik altijd heel vriendelijk als het op dit soort dingen aankomt, ik heb er dus vooral geen vrienden gemaakt omdat een opmerking plaatsen over of deze truc bij andere wel werkt hier ook niet als sexy wordt ervaren. 

Maar uiteindelijk dus wel een leuke groep getroffen en het uitgaansleven daar ook eens meegemaakt, hoewel ik denk dat ik de volgende keer door de weeks ga en dus in het weekend naar een club waar je ook nog een beetje kunt dansen. 

Love from Lisbon! x

Geen opmerkingen: