Translate

woensdag 13 februari 2013

Eerste dag

Na een slechte nachtrust (natuurlijk ook veel te laat gemaakt) begon de reis vanochtend toch echt. We vertrokken al lekker vroeg, om half 8 om op tijd op het vliegveld te zijn. Het afscheid nemen van mijn ouders en broer was wel even zwaar voor me en natuurlijk flink staan huilen. 

Eenmaal bij de gate begon ik het wel weer leuk te vinden. In het vliegveld kwam ik ook naast een man te zitten die in Amsterdam woont en een tweede huis in Lissabon heeft waar hij vaak naar toe gaat. De hele vlucht heeft hij me zitten vertellen over hoe vriendelijk de bevolking hier is, welke plekken leuk zijn om te bezoeken, wat je echt gegeten en gedaan moet hebben enzovoort. Het enthousiasme kwam toen natuurlijk al helemaal in me op, vooral toen we er bijna waren. Portugal is zo mooi om overheen te kijken en de stad Lissabon al helemaal. Ik heb de hele middag om me heen zitten kijken als een klein kind dat in een snoepwinkel komt. 

Eenmaal bij het huis aangekomen bleken de huisbazen en roommates ook hele aardige mensen te zijn. Ze komen van alle nationaliteiten; een Hongaarse jongen, een Duits meisje, een Frans meisje, een Italiaanse jongen en zelfs een meisje uit Japan. Ik werd gelukkig meteen op sleeptouw genomen en de Italiaanse jongen heeft meteen laten zien waar de supermarkt is, het metrostation etc. Ook maakte hij meteen een welkomslunch voor me, om freaking 4 uur 's middags, met een saus van rauwe eieren. Gelukkig was het te eten, maar een lichte cultuurshock is dit land wel voor mij. Ook blijk ik een cultuurshock voor hen te zijn, de portugezen kijken me steeds aan alsof ze een aap over straat zien lopen, blond komt blijkbaar niet veel voor hier.

Morgen zal de welkomsdag op school zijn, 's Avonds ga ik met mijn Hongaarse roommate zijn nameday vieren (hoe geweldig is dat, je krijgt daar blijkbaar én een verjaardag én een feestdag voor de dag dat je je naam hebt gekregen), het beloofd dus al veel spannends.

Love from Lisbon! Xx Anita


Geen opmerkingen: